Přihlásit

Kůrovcová kalamita v Moravskoslezském kraji zdražuje údržbu cest

Kůrovcová kalamita, která postihla Moravskoslezský kraj, působí problémy nejen lesníkům, ale i silničářům. Kvůli zvýšené těžbě dřeva totiž stoupají náklady na údržbu silnic. Největší problémy jsou na Bruntálsku a v Beskydech. Řekl to ředitel správy silnic Moravskoslezského kraje Tomáš Böhm.

Právě severní Morava a Slezsko jsou kůrovcovou kalamitou nejvíce zasaženy a situace se stále zhoršuje. Největší rozvoj kalamity nastal po roce 2015, kdy území kraje zasáhlo dlouhodobé extrémní sucho. V regionu je kalamitou nejvíce postižena oblast Beskyd a Nízkého Jeseníku. Těžba dřeva roste a silničáři varují, že se to začíná projevovat na kvalitě silnic.

"My jsme už v loňském roce začali upozorňovat našeho zřizovatele, což je Moravskoslezský kraj, že jsou více a více poničené silnice druhých a třetích tříd díky tomu, že je navýšená těžba kůrovcového dřeva, která je sedminásobná," uvedl Böhm.

Kvůli narůstajícím problémům v kraji od začátku roku začal působit i takzvaný kůrovcový asistent, který by měl na základě jednání s vlastníky lesů navrhnout optimální způsob, jak by se mělo těžit a jak bude v této souvislosti koordinovaná přeprava dřeva do zpracovatelských závodů.

"Na základě toho bychom vyhodnocovali, kde si můžeme dovolit silnice opravit tak, aby to nějakým způsobem mělo efektivitu," řekl Böhm. Během půl roku by navíc měl vzniknout i materiál, který by vedení kraje mohlo předložit vládě a požadovat případné dotace na opravy silnic. Podle Böhma v souvislosti s kůrovcovou kalamitou zatím obdobný dotační titul pro komunikace ve správě kraje není.

"Těžba je v oblastech, kde silnice třetí třídy nejsou na takovou zátěž stavěny. Probíhá navíc tak, že na silničních pozemcích je ukládáno dřevo, pak je to přemístěno na nákladní vozidla, které to vozí do dřevozpracujících závodů," řekl Böhm. Podle něj mnohé silnice nemají potřebnou šířku, vyjíždí se na nich koleje a nakonec se naruší jejich stabilita.

Příkladem silnice zničené těžbou kůrovcového dřeva je například komunikace mezi Holčovicemi a Karlovicemi, obdobných cest ale přibývá. Už loni silničáři museli na Bruntálsku přidávat finanční prostředky na údržbu, navíc očekávají, že náklady budou dále růst.

Podle ČTK, red.

(0 hlasů)

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Hlavní zprávy

ČTK: Lesní školky mění sortiment, obnovu lesů brzdí sucho

ČTK: Lesní školky mění sortiment, obnovu lesů brzdí sucho

Lesnictví

Hlasujte v anketě! Lesní školky mění v poslední době kvůli kůrovci sortiment. Výrazně se zvýšila poptávka po listnatých stromech, které lýkožrout smrkový nenapadá. Zároveň je...

Vysočina dá na podporu hospodaření v lesích dalších 50 mil. Kč

Vysočina dá na podporu hospodaření v lesích dalších 50 mil. Kč

Lesnictví

Žádosti o krajskou dotaci mohou lesníci podávat od 2. do 30. září. Zjara už kraj na stejný účel rozdělil 26 milionů korun, většinou plynuly na...

Evropská komise povolila dotaci pro vlastníky kůrovcových lesů

Evropská komise povolila dotaci pro vlastníky kůrovcových lesů

Lesnictví

Evropská komise odsouhlasila dotace pro české nestátní vlastníky kůrovcových lesů. V úterý 13. 8. to oznámil mluvčí ministerstva zemědělství Vojtěch Bílý, resort chce soukromým či...

KŮROVCOVÉ INFO: Vyhodnocení prvního rojení lýkožrouta smrkového

KŮROVCOVÉ INFO: Vyhodnocení prvního rojení lýkožrouta smrkového

Lesnictví

Projekt KŮROVCOVÉ INFO (KI) naplno běží už ve své čtvrté sezóně. Jak potvrzují výstupy projektu, na většině území je od roku 2016 zaznamenáván nárůst odchytů kůrovců...

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR

Naše další weby