Vytisknout stránku

SVOL: Povinný odstup při předjíždění cyklisty by znamenal kolaps na lesních cestách

Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů v ČR podporuje usnesení Ústavně právního výboru a Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu Senátu PČR, které nesouhlasí s návrhem novely zákona o pozemních komunikacích přijatým Poslaneckou sněmovnou ve třetím čtení. Novela stanovuje povinný odstup při předjíždění cyklistů na 1,5 metru (resp. 1 metr). Oba senátní výbory shodně navrhují zrušení této pevně stanovené vzdálenosti. Pokud by vstoupila v platnost poslanecká verze novely, mohlo by to vést ke kolapsu pohybu na lesních cestách. Senát projedná novelu zákona na své plenární schůzi, která začíná 9. června.

Peter H, Pixabay Peter H, Pixabay

Podle schválené novely zákona řidič motorového vozidla nesmí předjíždět, jestliže by nedodržel bezpečný boční odstup při předjíždění cyklisty. Bezpečným bočním odstupem při předjíždění cyklisty se rozumí vzdálenost mezi nejbližšími okraji motorového vozidla, přípojného vozidla nebo nákladu a jízdního kola, přívěsného vozíku nebo cyklisty nejméně 1,5 m. V místě s nejvyšší dovolenou rychlostí nepřevyšující 30 km.h-1 je vzdálenost bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty nejméně 1 m.

Nová povinnost by se vztahovala také na účelové komunikace, které slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby jejich vlastníků nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků.

„Problém je ten, že na většině těchto komunikací nelze s ohledem na jejich konstrukční parametry, zejména šířku, požadovaný minimální odstup dodržet. Vlastníkům by v případě, že povinný odstup vstoupí v platnost, nezbývalo než některé komunikace pro potřeby cyklistů uzavřít, aby se neocitli mimo zákon. Proto věříme, že Senát přihlédne k závěrům výborů i naší argumentaci a podpoří pozměňovací návrh, který z našeho pohledu velmi problematickou formulaci z novely zákona vypustí,“ říká Stanislav Janský, místopředseda SVOL pověřený vykonáváním funkce předsedy.

Navrhovaná povinnost by podle SVOL významně ztížila možnost hospodaření na pozemcích zemědělského půdního fondu a pozemcích určených k plnění funkcí lesa, protože by se doprava na nich kriticky zpomalila. „Rychlost pohybu motorových vozidel používaných k hospodaření na pozemcích obsluhovaných účelovými komunikacemi, by se totiž nezbytně rovnala rychlosti jízdy nejpomalejšího z cyklistů, a musela by být dodržována zpravidla po celé délce účelové komunikace, protože místa, kde můžete předjet cyklistu v požadované odstupové vzdálenosti, na lesních cestách prostě nejsou,“ vysvětluje Stanislav Janský s tím, že ve svém důsledku by tak nová povinnost vedla k osazování těchto komunikací dopravní značkou B8 Zákaz vjezdu cyklistů.

„Je potřeba si uvědomit, že tyto cesty mají primárně sloužit k obhospodařování lesa a slušní cyklisté jsou na nich stejně tak jako chodci sice vítáni, ale měli by mít stále na paměti, že jsou vlastně na návštěvě na majetku někoho jiného a podle toho se také chovat. Je zbytečným extrémem zákonem povýšit jejich zájmy nad účel toho, k čemu je komunikace určena,“ míní Jaroslav Semerák, člen předsednictva SVOL a ředitel podniku Lesy a parky Trutnov s. r. o. „V případě, že se na takové cestě najednou ocitne lesní technika, cyklisté nebo i chodci, bude ideální vzít do hrsti selský rozum a také vzájemnou ohleduplnost, aby se nikomu nic nestalo. A to se týká všech zúčastněných.“

Podle TZ SVOL  a psp.cz

 

Líbil se vám článek?
(0 hlasů)