logo Silvarium tisk
26.1.2009
Helena Vaculová

Brno - „Stromořadí podél silnic má i určité výhody, ale pro bezpečnost je to spíše hrozba,” říká Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu v Brně, který se zabývá bezpečností provozu na pozemních komunikacích.

* Říkáte, že stromy u silnice mají své výhody a současně jsou i hrozbou. V tom je ale určitý rozpor.

 Je a kvůli těmto protichůdným funkcím je také velmi obtížné hledat nějaký kompromis. Pro bezpečnost jsou problémem, ale není zase alej jako alej. Pokud jsou stromy dál od silnice, v řidších rozestupech, jsou to vhodné dřeviny, například ne moc masivní, tak to může naopak bezpečnosti i prospět.

* Jak?

 Aleje podél cest mají vodicí účinek. Zdůrazňují směrové vedení, je lépe vidět, kde silnice zatáčí, a dříve upozorní na nějakou křižovatku. A v některých případech to má i mírně blahodárný vliv na rychlost. Jezdí se v nich o něco pomaleji, než když je v okolí holina. Stromy jsou přece jen jakési boční objekty, které jdou do periferního vidění a usnadňují vnímání rychlosti. Ovšem to riziko, že vozidlo sjede ze silnice a narazí do stromu, je bohužel také velké. Největším problémem jsou staré aleje, které neumožňují vozovku pořádně rekonstruovat a častokrát v nich stromy navíc zasahují až do krajnic.

* Takže přece jen raději kácet?

 Spíš by se měla vytipovat nebezpečná místa, což jsou například stromy v zatáčce, a tam by hledisko bezpečnosti mělo převažovat.

* A jiná opatření nejsou? Co třeba v těchto úsecích snížit rychlost?

 To dělají hodně v Braniborsku. Zakazují předjíždění v těchto úsecích nebo tam umísťují svodidla. Této problematice se věnují poměrně hodně a je to i tím, že alejí podél silnic tam mají velmi mnoho a jsou i jejich chloubou. Asi tak jako Eiffelova věž pro Pařížany. Brání se jejich likvidaci a hledají kompromis.

* Mluvíme stále o starých alejích. A co ty nové? Ty jsou bezpečnější?

 Nové stromořadí by mělo být nejméně čtyři metry od okraje komunikace, za příkopem a stromy by se měly sázet pokud možno dál od sebe, aby mezi nimi byl dostatečný únikový prostor. V literatuře jsem četl, že ideální je, pokud kmen má průměr do osmi centimetrů, tomu se dá ještě vyhnout.

* Záleží i na tom, o jaký druh stromu se jedná?

 Jestli jsou některé dřeviny vhodnější a jiné ne? Tak detailně jsem to nestudoval, ale v literatuře by se i takové věci daly najít. Této problematice se zejména v zahraničí věnují poměrně hodně. Obecně se dá říci, že ze stromu nesmí padat větve, měl by být odolný vůči soli, neměly by z něj padat jablka nebo jiné plody pod auta a dokonce ani listí, na kterém mohou dostat smyk. Měl by také zadržovat vodu. Skoro bych řekl, že výběr vhodné dřeviny je velká věda.

* Radí se silničáři s vámi nebo dalšími pracovníky Centra dopravního výzkumu, jak obnovit nebo upravit stromořadí, aby bylo bezpečnější?

 Že by správci komunikací chodili za námi a ptali se na aleje? Tak to ne. Ono to zase není takovým středem jejich zájmu, aby se tím systematicky zabývali.

***

„Stromořadí by mělo být nejméně čtyři metry od okraje komunikace, za příkopem a stromy by se měly sázet pokud možno dál od sebe.”



Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Do jaké míry by se Vás dotklo případné zrušení adaptační platby?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě