logo Silvarium tisk

JIŽNÍ MORAVA Za podobným zážitkem zatím musí vyznavači horských kol cestovat za hranice kraje. Už na jaře ale namísto výpravy do Rychlebských hor nebo na Vysočinu budou moci vyrazit jen kousek za Brno. V lesích okolo jedovnického rybníka Olšovce totiž před pár dny začaly vznikat první singletraily, úzké lesní cesty s přírodním povrchem určené právě pro jezdce na horských kolech. Novinku pro místní cyklisty i lákadlo pro turisty z celé republiky budují nadšenci ze společnosti Singletrail Moravský kras.
Založili ji Petr Vaněk a Tomáš Tureček, kteří tři čtvrtě roku vyjednávali s úředníky. A uspěli, od kraje získali první třímilionovou dotaci, další se mají schvalovat. Teď mezi stromy vyrazili zkušení traséři i brigádníci. První tři okruhy chtějí v Jedovnicích na Blanensku otevřít v květnu, desítky kilometrů nových tras ale mají už příští rok začít vznikat i v Mariánském údolí. Obě lokality by se navíc měly v budoucnu propojit.
„Singletraily jsou o úplně jiné jízdě, než jakou nabízí klasické cyklostezky. Nekácíme žádné stromy, nikde nelijeme asfalt. Odhrne se pouze organická část zeminy a povrch se vysype a zpevní štěrkem z lomu v Baldovci, odvalem a dalším materiálem. Trasa vede přímo lesem mezi stromy, kopíruje terén, kroutí se, stoupá, je vymyšlená tak, aby jízda po ní byla zábava a adrenalin zároveň," vysvětluje jeden z tvůrců projektu Petr Vaněk, jinak také organizátor mistrovství světa a závodů Světového poháru horských kol v Novém Městě na Moravě.
„Vše je ale bezpečné, obtížnost je daná tím, jak rychle cyklisté trasu projedou. Stejnou zatáčku nebo drobnou nerovnost, kterou zvládne malé dítě, může zkušený biker projet tak, že to bude i pro něj zážitek, zatáčku si přišlápne a tady udělá třeba několikametrový skok," popisuje Vaněk u třiceticentimetrového převýšení na trase uprostřed lesa.

Zkušenosti z Rychlebských hor

Cestu mezi stromy sem dorazil vytyčit zkušený trasér a zakladatel areálu v Rychlebských horách Pavel Horník, tracky pro horská kola ale už jinde budovali i další členové realizačního týmu, kteří mezi stromy vyrazili s malým bagrem a hlavně lopatami a hráběmi. „Vše se dělá hodně podle pocitu, sklonu terénu, vzdáleností mezi jednotlivými stromy. Snažíme se vyhnout velkým kořenům a novým pařezům, musí to mít ale flow, být technicky náročné a přitom zábavné," vysvětluje Lukáš Holubec, který následujících sedm měsíců stráví v lesích u Jedovnic právě prací na singletrailech.
Do začátku května by zde dva týmy měly vybudovat první tři značené okruhy, 12 kilometrů nových singletracků, které propojí devět kilometrů stávajících cest. U nástupního místa v jedovnickém kempu vznikne také takzvané pumptrackové hřiště pro nácvik jízdy v terénu i nové zázemí pro cyklisty – servis a půjčovna kol, malé bistro, klubovna a informační centrum.

Z Brna až do Moravského krasu

Už příští rok by s podporou kraje mohla začít vznikat i druhá etapa, dalších 45 kilometrů značených tras v okolí Senetářova, Křtin a Skalky. A také tři okruhy v Mariánském údolí. Tam se počítá s 23 kilometry nových singletrailů a celkem 29 kilometry cest podél údolí Říčky a ve směru na Mokrou-Horákov. O podpoře projektu za téměř 15 milionů korun by mělo v prosinci rozhodovat brněnské zastupitelstvo.
„Cílem projektu je propojit Jedovnicko přes Bukovinku směrem na Mariánské údolí tak, aby mohli Brňáci na kole rovnou odjet na celý víkend do Moravského krasu, a obráceně, aby rekreanti mohli dojet na kole až do Brna," vysvětluje spoluzakladatel spolku Singletrail Moravský kras Tomáš Tureček.
Na jižní Moravě dosud žádné turisticky propagované singletracky nebyly, přitom zatímco jeden kilometr asfaltové cyklostezky může stát i víc než tři miliony korun, kilometr terénní trasy lze pořídit za šestinu této ceny. A pokud jej budují přímo sami nadšenci bez prostředníků, stojí podle povahy terénu od sta do tří set tisíc korun.
Okolí Jedovnic je podle tvůrců projektu ideálním místem. „Díky Olšovci je to přirozené centrum regionu, jsou tam ubytovací kapacity. Navíc je to v blízkosti Brna, všechny stávající singletraily v republice jsou relativně daleko od velkých měst," vysvětluje Vaněk.
Cyklovyžití v terénu chystají i Boskovice. Radnice tam chce zbudovat Drahanský sportpark, deset kilometrů singletracků na šesti různě obtížných trasách.

Fakta Nové singletraily na jižní Moravě

V okolí Jedovnic: Prvních 12 kilometrů tras mezi Jedovnicemi a Křtinami už vzniká. Hotovo má být do 1. května. V létě 2016 by mohly vzniknout další tři okruhy u Senetářova, Křtin či Skalky. Dlouhé budou asi 45 kilometrů, dvě třetiny z nich budou nové singletraily.
Mariánské údolí: Práce by měly začít na jaře 2016. Tři okruhy povedou údolím Říčky, k Mokerské plošině, Horákovu či na Hády.
Okolí Boskovic: Singletraily začnou příští rok vznikat i u Boskovic. Město tam připravuje Drahanský sportpark. V první etapě vznikne šest singletracků rozlišených dle obtížnosti o celkové délce 10 kilometrů.

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Kterou stranu, uskupení či koalici budete v eurovolbách 2024 volit?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě