logo Silvarium tisk

Přečetl jsem, co o této říční krajině, jejíž osu tvoří soutoková vidlice řek Moravy a Dyje, bylo v posledním půlroce napsáno a přemýšlím o příčině tohoto nebývalého zájmu zejména ze strany pana Mgr. L. Čížka, Ph.D., a potažmo ze strany Ochrany přírody. Pokusím se v krátkosti podělit se zájemci o moje postřehy a názory na tento po mnoha stránkách zajímavý a v podmínkách České republiky jedinečný krajinný komplex.

Na území Soutoku vymezeném krajními body „Novomlýnská nádrž – vlastní soutok obou toků – Hodonín“ jsem realizoval výzkumy od roku 1990 více než 20 let. Strávil jsem tam v terénu doslova stovky dní a tisíce hodin. V Soutoku jsem řešil a podílel se na více než desítce výzkumných projektů, sepsal desítky závěrečných zpráv a publikoval desítky článků i studií. Spolupracoval jsem s řadou výzkumných kolegů a prakticky se všemi pracovníky Lesů ČR z tamních polesí. To uvádím proto, ne abych prezentoval osobní „ego“, ale proto, aby bylo zřejmé, že vím, co a o čem píši.

Celý článek najdete zde

Komentáře  

+1 # schutzmeister@iex.cz 2021-03-05 12:22
"Stále přemýšlím nad otázkou „o co vlastně svatým bojovníkům proti lesákům vlastně jde?“ Podle mého názoru je to přímý či zastřený boj o vládu nad Soutokem. Její zájem je prezentovaný dlouhodobým záměrem vytvořit v Soutoku chráněnou krajinnou oblast "

A v čem je to problém ? Jako, že tohle ta otázka není.
Jestli statistiky nelžou, tak Lčr hospodaří na téměř 30% výměry pod Chko.
A například na Křivoklátsku to zvládá ukázkově.
Nebo na Královském Hvozdu.
Proč je to problém na Soutoku ?
Fakt to není lidma ?
+9 # pkarm 2021-03-05 18:08
Tentokrát s Vámi musím pane Schutzmeistere souhlasit. Je to v lidech! Asi jste to myslel jinak, ale problém je skutečně v lidech z ochrany přírody. Pan Lusk oblast Soutoku a její přírodní hodnoty dokonale zná, to snad nebudeme zpochybňovat. Nemám důvod nevěřit ani jeho hodnocení co se týká hospodaření LČR v oblasti Soutoku. Stejně tak věřím jeho hodnocení "úspěchů" managementu ochrany přírody. Všichni víme, že hospodaření v krajině musí být vždy o kompromisu, protože na krajinu jsou kladeny často protichůdné nároky mnoha "zájmových" skupin. OP, zastoupená v tomto případě p.Čížkem, pomocí polopravd, dehonestací LČR a agresivního vystupování, tuto křehkou rovnováhu narušuje. To je ostatně zaběhnutý scénář při prosazování zájmů OP. A tady se dostávám k dalšímu Vašemu tvrzení, s kterým tentokrát nesouhlasím. Ukázkové hospodaření LČR na Křivoklátsku probíhalo pouze do doby, než se OP rozhodla vyhlásit Národní park Křivoklátsko. Ve vyhledávání článků na internetu jste odborník, tak si jistě dohledáte příslušné dokumenty. V kostce šlo o to, že OP vytvořila kampaň ve které dehonestovala hospodaření lesáků na Křivoklátsku a mediálně vnucovala veřejnosti představu, že se musí pomocí NP zastavit devastace křivoklátských lesů, které jsou díky lesnickému hospodaření v katastrofálním stavu. Dokonce i tehdejší ministr zemědělství p. Bendl, přestal "kopat" za svůj resort a hodil lesáky přes palubu. Jen díky značnému odporu místních obyvatel k vyhlášení NP zatím nedošlo. Minulý týden jsem bohužel zachytil v médiích zprávu, že se opět někdo z politiků pokouší tuto myšlenku oprášit.
-1 # schutzmeister@iex.cz 2021-03-06 12:11
" A tady se dostávám k dalšímu Vašemu tvrzení, s kterým tentokrát nesouhlasím. Ukázkové hospodaření LČR na Křivoklátsku"

A jsme zase, kde jsme byli. Černí jsou černí a bílí - bílí.
Já ani tak nemyslil, jak LS Křivoklát hrdině vzdoruje snaze o národní park / což je řádově něco jiného, než Chko /.
Křivoklátsko znám velmi dobře a nemusím ho guglit, mám ho z velké části prochozené, dílem ještě v době rozsáhlých bučin, které jsou již v nenávratnu / retortách /.
I situaci s NP.
Ale to není, to, co myslím pro srovnání se Soutokem. Myslím dnešní přístup k péči o lesy. Protože ani na Soutoku nehospodaří žádní Čížci, ale lesníci Lčr. Čili, zatímco LS Křivoklát má různé lesnické výzkumné projekty / Krušná hora, Spálená mýť a další / a snaží se aspoň trochu o využití přírody, na Soutoku tahle snaha není patrná.
Můžete taky srovnat přístup k prezentaci obou podniků - Lesní park Křivoklátsko a Soutok všem - či Biosferická rezervace Dolní morava.
Ten přístup k lesu - a upřímně - nerozumím vodě ani broukům - je prostě jiný.
A přístup k problému ochrany úplně jiný.
A to nedělá Bendl ani Čížek.
-1 # schutzmeister@iex.cz 2021-03-06 12:23
A ještě připojuju ten Královský hvozd - proč to tady u nás lze a na Soutoku je to boj ekologů o nadvládu nad pozemky ?
Chrakteristika LS Železná ruda / Lčr stránky /
"Jak již bylo uvedeno, 70% území lesní správy je součástí CHKO Šumava a přímo sousedí s Národním parkem Šumava. Na jejím území se také nachází tato maloplošná chráněná území: Národní přírodní rezervace Černé a Čertovo jezero (208 ha), Přírodní památka Královský Hvozd (1 528 ha), Přírodní park Buděticko (170 ha), Oblast klidu Kašperská vrchovina (821 ha) a 12 přírodních památek o celkové rozloze 488 ha. Značná část lesní správy je tedy z hlediska ochrany přírody mimořádně cenná, a proto také v hojné míře vyhledávána tuzemskými i zahraničními turisty."
A demonstrační objekt Královský Hvozd :
https://lesycr.cz/wp-content/uploads/2020/12/Demonstra%C4%8Dn%C3%AD-objekt-Kr%C3%A1lovsk%C3%BD-Hvozd-2016.pdf
-2 # schutzmeister@iex.cz 2021-03-06 12:29
Vzorové hospodářství Lčr - je tam lecos, ale Soutok tam není :
https://lesycr.cz/pece-o-les/demonstracni-objekty/
+3 # pkarm 2021-03-06 16:51
Já tady nevidím nejmenší problém. Absence demonstračního objektu nebo výzkumné plochy přece automaticky neznamená špatné hospodaření...
-1 # schutzmeister@iex.cz 2021-03-07 15:51
Cituji pkarm:
J Absence demonstračního objektu neznamená špatné hospodaření...

Nemusí. Ale zase kroutíte téma.
Rozdíl, který vidím mezi Soutokem a některými LS Lčr je v přístupu k ochraně přírody. Je vidět, že někde se z ekologických teroristů nejen, jak říká Mičánek, nepos...., ale dokonce s nimi spolupracují.

K hospodaření to je jiné téma - být v mínusu na nejlepších dubových pozemcích v republice, nechat si sežrat zmlazení daňkama v oboře a produkovat 5% aukčního dříví / které do aukce stejně nedám /, když nejlepší lesní správa v Porýní dává do aukce 40% a to má dub zimní a na Soutoku je to přesně rozdíl palivo versus aukce - tedy cca 50 Eur místo 500 Eur, střed zůstává stejný ve 3.tř - tak to asi nebude úplně tahoun podniku. Ale jasně, taky už jdou do sebe.Ona je ta Chko stejně čeká a nemine, to je zase politika a ne lesnictví. Jestli se mají plnit ty EU závazky.

O Hrochovi nevím ničehož.
+3 # pkarm 2021-03-07 18:56
Nevím v čem kroutím téma a už vůbec nevím, proč zase...
O tom kolik a za jaké peníze zdejší LS prodávají dřevo nemám ani páru, tak o tom nebudu diskutovat.
Vzhledem k tématu na které jsem reagoval, nemyslím hospodaření "ekonomické" ale "lesnické!
+4 # vesničan 2021-03-07 09:59
Pane schutzmeister, nyní něco jiného, spíše takový dotaz. Vy jste tady kdysi vedl takovou zajímavou v mnoha ohledech spíše vědeckou(třeba jak šumavský kůrovec zamořil celou republiku) diskuzi s jedním diskutujícím, p, Hrochem. On zmizel, nevíte kam?

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Domníváte se, že lesnictví potřebuje nové přístupy založené na šlechtění lesních dřevin pro vyrovnání se se současnými problémy?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě