logo Silvarium tisk

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) předložilo právní úpravu, jejímž účelem má být zhojení nevyhovujícího legislativního postavení národních parků. Původním předpokladem bylo, vzhledem k tomu, že jednotlivé národní parky jsou specifická území, že MŽP předloží zákony o jednotlivých národních parcích, které mohou dostatečně a konkrétně stanovit a zohlednit specifika daného území.
Zejména na Šumavě jde o ochranu přírody na území, kde trvale žijí lidé, jsou zde obce a jejich oprávněné zájmy rozvoje, je zde realizována zemědělská výroba a jsou zde podnikatelé, kteří jsou závislí na způsobu péče o národní park.

Předložená novela zákona však vykazuje velmi zásadní nedostatky:
– MŽP se vůbec neobtěžovalo získat závazné vyjádření samospráv dotčených obcí coby zástupců občanů žijících v daném území.
– MŽP nepředložilo detailní analýzu ústavnosti zamýšlených zásahů orgánů ochrany přírody, které budou po přijetí zákona značně omezovat práva jak obyvatel v národním parku žijících, tak návštěvníků národních parků.
– V předložené novele se předpokládá, že orgány ochrany přírody budou oprávněny stanovovat klidová území a členit území na jednotlivé zóny prostřednictvím vágních kritérií, která nesplňují hlediska transparentnosti, jasnosti a přezkoumatelnosti. Restrikce obecně musí být buď stanoveny zákonem, nebo na základě konkrétních kritérií je nutné rozhodovat v klasickém správním řízení, jehož výstup je možné přezkoumat v rámci správního soudnictví. Novela zákona však takový postup vylučuje zavedením institutu opatření obecné povahy. – MŽP v navržené novele nezohlednilo a ani neumožňuje aktivně zapojit do ochrany přírody národních parků obce, podnikatele, farmáře a obyvatele žijící na daném území. Novela těmto subjektům nedává ani žádné garance v jejich další činnosti.
– Obce sice v § 71 zákona dostávají „právo" zapojit se do ochrany přírody a krajiny, ale bez jasných pravomocí a s možností mít účinný vliv na dokumenty parku. Orgány přírody mají spolupracovat s obcemi, ale pokud spolupracovat nebudou, není zde stanovena žádná účinná sankce.
– Novela stanovuje, že základním dokumentem péče o národní parky jsou Zásady péče o národní parky.
Tento nově zavedený institut však není nadefinován ani základní osnovou, ani prováděcí vyhláškou, která by měla být nedílnou součástí projednávané novely, jelikož jak je v novele uvedeno: „slouží jako podklad pro jiné dokumenty a pro rozhodovací činnost".
Pokud na základě těchto zásad péče budou orgány ochrany přírody přijímat rozhodnutí, musí být tímto zákonem zřejmé rámce tohoto dokumentu. – Zásady péče o park jsou dle návrhu zákona přijímány zpravidla na 15 – 20 let bez možnosti dalšího přezkumu. Finální Zásady jsou přijímány formou vyhlášky MŽP. V zákoně tedy zcela chybí možnost, jak iniciovat přezkum tohoto dokumentu.

– Upevňuje se postavení správ národních parků, aniž by bylo zřejmé, jak a kým budou kontrolovány a jak bude jejich činnost vyhodnocována. – Rada národních parků je navržena pouze jako poradní a iniciativní orgán bez možnosti jakkoliv účinně zasáhnout do tvorby zásadních koncepčních dokumentů a zónace. Rada národního parku by měla být nadána kontrolní i rozhodovací pravomocí.
– Vnovele zákona nejsou ošetřena práva farmářů a dalších zemědělských podnikatelů trvale hospodařících v Národním parku Šumava.
– Novela zákona obsahuje ustanovení, které zakazuje péči o lesy zařazené do zóny přírodní a do zóny přírodně blízké, jakou je obnova a výchova lesních porostů a ochrana lesa před kalamitním přemnožením kůrovců. Takové ustanovení je ve vztahuk nepůvodní šumavské smrkové hospodářské monokultuře trestuhodným hazardem.
– V novele zákona se nepamatuje na ochranu luk a pastvin, tzv. bezlesí, které jsou nedílnou součástí nejenom krajiny, ale i přírody a tvoří kulturní dědictví.

Závěr: Novelu zákona považuji za nedostatečně zpracovanou a v některých ustanoveních protiústavní, jejíž obsah nelze opravit ani pozměňovacími návrhy.
Jelikož se jedná o velmi citlivou právní úpravu, neboť jde o ochranu přírody na straně jedné a o omezení využití určitého území na straně druhé, je vhodnější zabývat se přípravou samostatných právních předpisů, ve kterých bude možné jakýkoliv zásah do území řešit specificky a kde bude možné i zohlednit jiné funkce daného území ve vztahu k obcím, obyvatelstvu a ostatním osobám hospodařícím na řešeném území.
Na území Národního parku Šumava pak k farmářům přibývají vlastníci městských lesů.

VÁCLAV VOSTRADOVSKÝ

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Do jaké míry by se Vás dotklo případné zrušení adaptační platby?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě