logo Silvarium tisk

Josef VRTAL, redaktor
--------------------
Ano, sním. Aby ne. Mám v kapse pozvánku na test stroje, kterýho se ročně udělá jen 50 kusů. Pro srovnání. Ferrari vybuchne 5 tisíc auťáků. Cena dle specifikace 2,5 až 4 milionu korun. Pozor, překvapení. Země původu - Slovensko. Žádnej okruhu a na tacháči 300. Pojedeme stěží 30. Jdeme do lesa mezi těžaře a řádit budeme tímhle. Jmenuje se to LKT. Kabina odolá pádu stromu. Zvládne několikanásobný převrácení. Nejsme totiž na banketu. Mydlíme to v ultimativním offroadu. A kmen jedný borovice tady má několik set kilo. Vpředu vzadu sklo s vlastnostmi neprůstřelnýho skla. Ne že bych se bál pytláků. Ale kdyby mi prdnul naviják, tak by šel můj mozek sbírat borůvky. Dřív se to dělalo tak, že před tím sklem byly mříže. Tohle je dobrý nejen do lesa, ale i pro některý nepopulární politiky. Nemusíte, klucí, obrňovat svoje mercedesy a bavoráky. V tomhle vás nikdo nesejme a můžou po vás házet i pořádný šutry. Kabina prostorná, krásný výhled. Pozor, docela slušně odhlučněná. Venku kluci řežou motorovou pilou, slyšíme, podstatně míň. Volant nastavitelný. Loketní opěrky nastavitelné ve všech směrech. Křeslo otočné. Dupnu nohou, fik, a už jsem vzadu. Mám druhej plyn a brzdu, takže můžu couvat, a dokonce i řídit přes tenhle pravej joystick. Točím volantem, ale všimněte si, že se nekroutí přední kola, tam není žádný tyč, která by vedla od volantu k řízení. Uprostřed je kloub, a když se zatočí, tak vidíte, jak se to na tom kloubu zlomí. Má to úžasnej rejd. Aby to mělo dobrou průchodnost v terénu, tak tam je kromě toho i centrální ložisko, který dovolí vychylovat nezávisle přední a zadní nápravu na obě strany. Světlá výška až 60 centimetrů. To znamená, když narazím na nějakej pařez nebo kládu, tak to prostě narvu mezi kola. To je neuvěřitelný. To jsou centimetr a půl tlustý železný pláty, ze kterejch je ten podvozek udělanej. Tank, na to by mohl někdo hodit granát. Nevyznávám sado-maso. Ani mě nehodlají mučit. Přijal jsem roli klády. Když mě teď táhnou, kladu odpor a dodřeli by mě tak, že ze mě nikdo žádnej stolek do Ikea neudělá. Proto má LKT štít a všechny ty klády si krásně přizvedne. Teď tam máme nějaký ty kládičky. Z kopce možná horší než do kopce. Nevím, jak se v některejch těch zatáčkách vytočím. Jedeme s úplně novým kouskem a hned jsme ho trošku škrábli. Kde jinde říct ono krásné české heslo - když se kácí les, tak lítají třísky. Historie tady těchhle těch strojů sahá až do roku 1971, kdy v Trstěné vyrobili první lesný kolesový traktor LKT. V Čechách se mu familierně přezdívalo Lakatoš, tudíž vy všichni občané tohoto jména nepátrejte po původu příjmení. Eržika lesný kolesový traktor. Nic proti menšinám, jmenovat se Pepa Vrtal nebo Marek Pičman není taky výhra do loterie. Ale konec pindání, jde se makat. Zatím jsme klády tahali na navijáku. Já tady mám ale hydraulickou ruku na krátkým kloubu, která může klády tahat, ale i nakládat. Jsem zvyklej z počítačovejch her na jeden joystick, tady mám dva, čoveče, jak v boeingu. Sice návod, ale bojím se bojím, že to nebude tak úplně jednoduchý. /zvukové znamení/, čím to zavřu. Takhle, jasně, a teď nahoru, pojď nahoru. Nějaký klády mi spadly. No, myslím si, že to radši nechám profesionálům. Výkon motoru 150 koní. Ale i tak utáhnu tímhle marastem deset tun. O řazení se nestarám, je to automatýko. Když se mi svírají mí terénní půlky, cvaknu tam uzávěrky předního, nebo zadního diferáku na nápravě. Ale moment, počkat, počkat, počkat. Když hrozí, že něco nepřejedu, tak to prostě načechrám a vyrovnám radlicí. Byly tam hory kopce a teď tady mám jednu D1. Kdybych si ale fakt upřímně bál třeba, že by hrozilo převrácení, je tady ještě jedna možnost. Total virtual. Nastartuju. Teď jedu normálně dopředu. Teďka zatočím, teď trošku uberu, zatočím na druhou stranu. Jak malej Jarda, moment, moment, zastavím, jak malej Jarda co dostal k vánocům RC model na dálkový ovládání, akorát tenhle ten má rozměry slona a hmotnost 12 tun. 50 vyrobenejch kusů ročně. Drandí v horskejch oblastech Ukrajiny, Srbska, ale i Švýcarska nebo Francie. Už od zahájení výroby v 70. letech šlo 20 % exportu do takzvaně západních zemí. Takováhle mašina, to není investice na tři roky. Po světě jezdí LKT, který mají 30 let. Já bych to dneska, přátelé, ukončil tím, že bych se vůbec nestyděl za jméno Pepa Lakatoš.

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Do jaké míry by se Vás dotklo případné zrušení adaptační platby?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě