logo Silvarium tisk

Jen těžko si lze dnes představit těžbu a hlavně převoz dřeva bez nákladních vozidel a jejich speciálních derivátů. V tomto ohledu vedou v Evropě spíše severští výrobci.

Švédská ikona Scania

Jako nesporný nositel progresu v oboru užitkových vozidel vyniká především prosazováním nové, alternativní techniky. Již dnes má v předstihu připravena prakticky všechna myslitelná řešení pro uvedení do sériové výroby. Především motory - jedny schopné spolehlivě a efektivně spalovat celé, velmi široké spektrum všech použitelných plynů, druhé soustavy čistě elektrické, ale i hybridní, další schopné spalovat bez následků i stoprocentní „bionaftu", ale i agregáty využívající všechny verze lihového paliva a další.
Konstruktéři však v mezinárodním měřítku prosazují také méně známé formy maximalizace efektivity dopravy. Právě v transportu dřevní hmoty automobilka ve spolupráci s finskými státními orgány připravila projekt extrémní redukce nákladů na přepravu měrné jednotky hmotnosti/objemu vytěženého dřeva. Postavila proto zcela mimořádnou soupravu o celkové hmotnosti 104 000 kg, zatímco v zemi byl dosud na komunikacích s nezpevněným povrchem povolen provoz souprav o hmotnosti 84 000 kg. Finská státní lesní správa Metsähallitus ve spolupráci se státní agenturou pro bezpečnost dopravy Trafi zvolila pro velmi podrobné zkoumání provozních parametrů vozidla Scania V8 R 730 poháněná vidlicovým osmiválcem o zdvihovém objemu 16 400 cm3 a výkonu 537 kW ve verzi pětinápravového (kola první, druhé a páté nápravy řiditelná) rigidního nákladního tahače s krátkou budkou řidiče, dvěma klanicovými přívěsy a hydraulickým nakládacím ramenem ustaveným na konci rámu tahače.

Lepší vlastnosti v lese

Samočinná aktivace pohonu kol přední nápravy v kritických podmínkách obohacuje vybavení vozidel Volvo Trucks, poskytuje lepší ovladatelnost, šetří palivo a snižuje opotřebení. Řidiči aktivují pohon předních kol nebo závěr diferenciálu s předstihem, než vjedou do terénu, aby se vyhnuli riziku uvíznutí. Samočinné řízení trakce aktivuje pohon kol přední nápravy za jízdy, krátkodobě, jen když je to třeba. Software vázaný na snímače otáček kol sleduje a ovládá pohon -pokud zadní kolo začne prokluzovat, připojí pohon kol přední nápravy, aniž by vozidlo ztratilo záběr nebo zpomalilo. Svorková spojka účinkuje za půl sekundy, je lehčí a jednodušší než spojka užívaná ve vozidlech s trvalým pohonem všech kol. Pokud se vozidlo pohybuje v těžkém terénu, lze standardně použít závěry diferenciálů přední i zadní nápravy. Pohon přední nápravy předchází úplnému zastavení v náročném terénu, je však potřeba pouze na velmi krátkou dobu. To se příznivě projeví na spotřebě paliva a menším opotřebení hnacího řetězce i obutí.

Drvoštěp s hvězdou

S typovým označením MercedesBenz Arocs 2658 L 6x4 vyjel z montážní linky ve Wörthu elegantní, těžký a velmi pečlivě propracovaný speciál. Byl postaven pro společnost Holz-Krause, která v oboru působí velmi úspěšně více než půlstoletí. Vozidlo, které pro ni automobilka postavila, je doslova vzorem, vysoko nastavenou laťkou. Pohání jej řadový, kapalinou chlazený přeplňovaný vznětový řadový šestiválec OM 473 o zdvihovém objemu 15 600 cm3 a největším výkonu 425 kW/1600 1/min s točivým momentem 2800 Nm/1100 1/min, spojený s progresivní, dvanáctistupňovou samočinnou
převodovkou PowerShift 3. Podvozek se znakem náprav 6x4 má vzduchotlaké pérování usnadňující ovládání vozidla mimo kvalitní komunikace, stejně důležité jsou však nápravové závěry diferenciálů, včetně mezinápravového. Nutná součást výbavy, nakládací rameno, je v tomto případě ustaveno těsně za budkou řidiče a slouží k manipulaci s náklady o hmotnosti až 20 000 kg a délce 20 metrů. Může sloužit k obsluze přípojného vozidla (v tomto případě dvounápravového s první nápravou na točně), nejlépe při souběžném postavení a připojení přívěsu k tahači až po naložení.
Dieter Krause, který sám do nedávna s dřevařskými soupravami jezdil, jako jeden z důvodů pro volbu vozidla oceňuje dokonalou funkci samočinné převodovky, která snadno zvládá bez mimořádného opotřebení obtížné manévrování v lesích, stejně brilantně však usnadňuje pohyb soupravy po silnicích a dálnicích na vzdálenosti, které dnes činí často až 300 km.

Tatra přesazuje

Nekonečnou šíři možností využití geniálního tatrováckého podvozku potvrzuje Polyos z Frenštátu pod Radhoštěm. Společnost postavila pro významného německého zákazníka techniku pro přesazování stromů, vycházející z řady Phoenix. „Jedná se o první čtyřnápravový bezrámový podvozek Phoenix," upřesňuje Milan Hrubý st., hlavní konstruktér Polyosu. „Hlavní rám podvozku je ukončen za skříní sestupného převodu, kde je napojen na rám nástavby. V zadní partii jsou užity široké nápravy odpružené listovými pružinami." Nástavba je upravována z původního typu, instalovaného na podvozky řady TerrNo. Umožňuje vyjmout strom i s kořenovým balem, převézt jej v transportní poloze a zasadit na novém místě. Standardní výbava zahrnuje i multifunkční volant, tempomat, autorádio a klimatizaci, za příplatek nezávislé topení Webasto, přídavné sdružené světlomety v nárazníku a hlavní xenonové. Hnacím agregátem je kapalinou chlazený řadový šestiválec MX EU5 o výkonu 340 kW spojený s převodovkou ZF, šestnáctistupňovou s přímým řazením.

Průkopník kapalinového pohonu

Protože mnichovský MAN (stejně jako konkurence) nabízí bohatý sortiment vozidel směřujících do terénu, včetně těžkého, nepřekvapí, že podstatná část je specializována pro potřeby společností těžících dřevo. Konstruktéři se orientovali na vysoké výkony motorů (až 471 kW) a průchodnost terénem. Proto také jako první zavedli do sériové výroby velmi jednoduše připojitelný/ odpojitelný pohon kol přední nápravy skutečně výkonným a spolehlivým hydraulickým okruhem pod obchodním označením HydroDrive. Řada TGX dokáže přesvědčit v těžkém terénu právě díky hydrostatickému pohonu kol přední nápravy, ale i konstrukci tandemové zadní poháněné nápravy. Volit lze šestiválce D20 a D26 (265 až 353 kW) se vstřikováním paliva systémem commonrail a šestiválce typu D38 o výkonu 382, 412 nebo 470 kW - všechny samozřejmě v provedení podle EU6, s očistou výfukových plynů systémem EGR (recirkulace výfukových plynů). Elektronické řízení točivého momentu TopTorque při nejvyšších převodových stupních (11. a 12.) poskytuje o 200 Nm více. Přenos výkonu zajišťuje samočinná převodovka TipMatic s možností přímého sekvenčního řazení. Pro dosažení vyšší efektivity provozu v terénu je k dispozici řadicí program Offroad s funkcí EasyStart určenou pro použití na silnici a svahovou brzdu (Hill holder) pro použití v terénu.

I bez recirkulace

Nadnárodní koncern Iveco v terénní řadě Trakker zaujme především skvělými motory. Menší z nich, Cursor 8, přeplňovaný vznětový šestiválec o objemu 7790 cm3 poskytuje 265 kW. Turbodmychadlo s variabilní geometrií prostřednictvím elektronického ovládacího Trakker se hodí nejen do lomu systému přizpůsobí geometrii otáčkám motoru: díky systému koaxiálního otáčení se turbodmychadlo přizpůsobuje přiváděnému množství výfukových plynů, a tak optimalizuje ovládání tlaku turbodmychadla. Šestiválec Cursor 13, o objemu 12 880 cm3, je k dispozici o výkonu 301 kW s turbodmychadlem s pevnou geometrií a s regulací plnícího tlaku, o výkonu 331 a 368 kW s turbodmychadlem s variabilní geometrií (VGT). Klíčovým prvkem nových motorů Iveco je soustava SCR-only, tedy úprava výfukových plynů pouze selektivní katalytickou redukcí bez recirkulace výfukových plynů.

Renault pro extrémisty

Pro řadu K nabízí Renault Trucks převodovku Optidriver Xtrem, která má vstupní hřídel s šesti ozubenými sekcemi místo původních čtyř. A také specificky navržené a tepelně upravené ozubení, které bylo vyvinuto tak, aby dokázalo přenášet vysoká zatížení. Navíc celý systém dokáže pracovat s celkovými hmotnostmi až 120 000 kg a má programové řízení změn převodových stupňů, které se nepřetržitě přizpůsobuje okamžitému zatížení vozidla, a to díky informacím poskytovaným snímači zatížení. Tímto řešením se převodovka dokonale adaptuje v jakékoliv situaci v terénu či na silnici. Je tedy ideálním prvkem pro vozidla namáhaná při těžbě dřeva a jeho svozu na zpevněné komunikace.

Vrchol ovladatelnosti z Nizozemska

Pro službu v těžbě dřeva staví nizozemská automobilka DAF společné speciály pro stavebnictví a lehký terénní provoz. Typ LF Construction má robustní exteriér stejně jako jeho větší verze CF Construction. Mezi výrazné rysy patří černá mřížka chladiče, robustní nárazník a ochranný kryt chladiče. Řada LF je známa díky pohodlí řidiče a snadnému užívání. Má nejmenší poloměr otáčení ve třídě a tedy nejlepší ovladatelnost. Verze LF Construction jsou k dispozici s motorem PX-7 o objemu 6700 cm3 a výkonu 164 až 231 kW. Typ CF Construction je dodáván v konfiguraci 6 x 4 a tuhým podvozkem s přední nápravou (8000/9000 kg) a zadní tandemovou nápravou (19 000, 21 000 nebo 26 000 kg), díky nimž je vozidlo ideální pro využití ve stavebnictví nebo dřevozpracujícím průmyslu. Jako tahač se znakem náprav 6x4 je vozidlo vybaveno pro využití ke speciální přepravě, případně k přepravě stromů nebo sloupů. Konfigurace 8x4 s tuhým podvozkem je ideální pro sklápěče nebo domíchávače betonu. S dvojitými řízenými předními nápravami (7500, 8000 či 9000 kg) a tandemovou nápravou (19 000, 21 000 nebo 26 000 kg) představuje toto vozidlo s tuhým podvozkem skvělé provedení o celkové hmotnosti 32 000 až 44 000 kg.

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Do jaké míry by se Vás dotklo případné zrušení adaptační platby?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě