logo Silvarium tisk

Silnice jako tankodrom a kůra všude kolem. Tak to vypadá na mnoha místech, kde musí motorovými pilami bojovat s kůrovcovou kalamitou. Intenzivní těžba se bez těžké nákladní dopravy neobejde.

Norberčany, Domašov nad Bystřicí – Nejhorší je situace v odlehlých obcích, které jsou obklopené lesy. Silničky nižších tříd většinou nejsou na takový nápor těžké dopravy dimenzované.
V uplynulých letech je silničáři většinou udržovali jen provizorními opravami. Navíc se mnozí řidiči snaží naložit maximum dřeva, jaké kamion uveze, a už si nelámou hlavu s tím, co přetížená souprava udělá s vozovkou.
Na negativní dopady těžby dřeva si stěžují například obce sousedící s vojenským prostorem Libavá. Právě lesy ve vojenském prostoru jsou zasaženy kůrovcovou kalamitou obzvlášť citelně, což se podepisuje i na okolních silnicích.
Obce doufají, že problémy kamionů přetížených dřevem mohou omezit častější kontroly. „Co jsem 20 let na obci, se silnice pořádně nespravily. Jen na jaře přijedou silničáři a jako vlaštovky je trochu zalepí, což vydrží chvíli, a díra je ještě větší," postěžovala si starostka Norberčan Marie Vališová.
„Kvůli kůrovcové kalamitě jezdí auto za autem a cestu nám dodělávají ještě více," zlobila se.
Do Domašova nad Bystřicí, kde je železniční vlečka, sice jezdí tahače s kládami většinou po lesní cestě, ale v obci se pak otáčejí. Někteří tudy s nákladem projíždějí. „Cesty jsou tu úzké, je to problém. Ale hlavně po nich zůstává nepořádek.
Kůra je všude a obec to zatěžuje. Jednali jsme, aby to uklízeli, ale stejně to nakonec leží na nás," posteskla si starostka Domašova Lucie Menšová.
Podle přednosty Újezdního úřadu Libavá Ladislava Zakuťanského armáda o zátěži kvůli zvýšené přepravě dřeva a přetíženým vozidlům ví. „Jednám o tom se starosty. Sám to vnímám nejen jako přednosta, ale i jako občan Města Libavá.
Bohužel přepravce jako přednosta neovlivním, ale co chystám, je akce s vojenskou policií a Policií ČR.
Budeme kamiony se dřevem vážit. Věřím, že když se jim rozdá pár flastrů, bude na nějakou dobu klid," dodal.
Podle Vojenských lesů a statků (VLS) je kalamitní stav, a tím i několikanásobně vyšší odvoz dřeva, problémem celého rozlehlého regionu. „Podepisuje se na dopravní situaci nejen u VLS, ale u všech vlastníků dřeva. Situaci navíc umocnil vlhký podzim a zima, jež se neblaze podepsaly na stavu komunikací, což je patrné i na stavu silnic, kde přeprava dříví neprobíhá," reagoval mluvčí VLS Jan Sotona.
Drtivou většinu dřeva, přepravovaného po silnicích, prodávají VLS na odvozním místě v lese, odkud si dopravu zajišťuje kupec. „Dodržování předpisů je jejich smluvní povinnost, stejně tak nesou na vlastní náklad případné sankce," dodal Sotona.

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Domníváte se, že lesnictví potřebuje nové přístupy založené na šlechtění lesních dřevin pro vyrovnání se se současnými problémy?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě