logo Silvarium tisk

Zlepšení komunikace nás, lesníků, směrem k odborné i laické veřejnosti je problém, který v odborných kruzích rezonuje již řadu let a vyžaduje koncepční a jednotné řešení. Dlouhodobě pojatá pravidelná komunikace a osvěta, představující dřevo jako nadčasový materiál mnohostranného užití, doposud v ČR chybí. Vyšší spotřebě dřeva brání i celá řada předsudků a dlouhodobě zažitých mýtů. Ačkoliv v posledních desetiletích významně pokročil výzkum i vlastní zpracování dřeva a produktů na bázi dřeva, do povědomí nejen laické veřejnosti ale i například architektů a projektantů se tyto informace nedostávají v dostatečné míře. LDK ČR proto stála na počátku iniciativy vzniku Lesnicko-dřevařského fondu a aktivně se podílí na diskuzích o jeho podobě. Také realizovaný projekt je veden úsilím a snahou být dobře připraveni na vlastní zaměření tohoto fondu a mít k dispozici dlouhodobě pojatou komunikační strategii, kterou by tento fond následně naplňoval.
Praktickou součástí projektu, která vychází z hlavních cílů a doporučených témat zpracované Komunikační strategie, byla ukázková propagační kampaň s názvem „Doba dřevěná". Hlavním cílem bylo ukázat, že se lesníci starají dobře o naše lesy, kterých v posledních desetiletích stále přibývá. Současně měla podpořit využívání dřeva z našich lesů jako jedinečného přírodního materiálu, kterého máme dostatek. Kampaň v její pilotní fázi probíhala zejména v on-line médiích, byla doplněna informačními plakáty ve vozech pražského metra a tiskovou inzercí ve vybraných titulech. Proč se tématem kampaně stala právě podpora spotřeby dřeva? Lidé se stále obávají, že lesy v České republice jsou ohroženy, ubývají a jsou vystaveny nadměrnému kácení ve jménu zisku lesnicko-dřevařských firem. Tyto postoje posiluje i komunikace ekologických a ochranářských organizací a aktivistů. Tato obava je pak důvodem, proč má veřejnost často rozpolcený postoj k využívání a upřednostnění dřeva jako materiálu.
Jsme si vědomi skutečnosti, že názor veřejnosti a postoj médií nelze změnit jednou kampaní za pár týdnů. Je však důležité spojit své úsilí spolu s dalšími organizacemi lesnicko-dřevařského sektoru, provázat a doplnit komunikační projekty a vše směřovat k ucelené dlouhodobé komunikaci sektoru. Připravovaný Lesnicko-dřevařský fond je proto příslibem k systémovému pojetí prezentace našeho oboru se zapojením nejen vlastníků a správců lesních majetků, ale i těch, kteří českému dřevu dávají potřebnou přidanou hodnotu a jejichž výrobky bychom měli kupovat s vědomím, že děláme dobře i našim lesům. V jejich životním cyklu se jedná o tu správnou a přirozenou „sklizeň".

Andrea Pondělíčková

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Jaký podíl na obnově u vás tvoří přirozená obnova?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě