logo Silvarium tisk

Bohuslav Málek

Se vstupem do EU Česká republika přijala závazek zvýšit podíl využití obnovitelných zdrojů energie (OZE). Prvotní cíl byl definován směrnicí 2001/77/ES resp. v přístupové smlouvě k EU jako podíl elektřiny z OZE na brutto spotřebě elektřiny v roce 2010 - pro ČR to byla hodnota 8 %. Tento cíl byl splněn, avšak podpora definovaná zákonem 180/2005 vedla k tomu, že biomasa (především dřevní štěpka) byla převážně spoluspalována ve větších zdrojích s malým podílem kombinované výroby elektřiny a tepla (KVET) a bioplynové stanice byly stavěny převážně pouze pro výrobu elektřiny. Autor v článku popisuje připravovanou novelu zákona, komentuje vliv nového zákona na další vývoj v oblasti využívání bioenergie a uvádí několik příkladů stupně využití energie bioplynu.

Připravovaná novela zákona

Novou směrnicí o podpoře energie z OZE č. 2009/28/ES byl závazek stanovený jako podíl energie z OZE na hrubé konečné spotřebě v roce 2020 - pro ČR platí hodnota 13 %. Implementace této směrnice do české legislativy má podobu nového zákona, tzv. zákona o podporovaných zdrojích, který vedle OZE zahrnuje i zásady podpory KVET z fosilních zdrojů. Součástí přípravy zákona bylo i vypracování nového Národního akčního plánu rozvoje OZE do 2020. Snahou bylo zefektivnit náklady na podporu a zahrnout i jiné formy energie a zmírnit tak cenu energií pro konečné spotřebitele.

První paragrafové znění zákona bylo připraveno počátkem roku 2011, v květnu schváleno vládou a posláno do sněmovny. Úplné znění zpracoval hospodářský výbor sněmovny a alternativní pozměňovací návrhy připravil zemědělský výbor a výbor pro životní prostředí. Sněmovna pak projednala a schválila zákon dne 9. 11. 2011 včetně přijetí některých pozměňovacích návrhů. Senát zákon projednal dne 11. 1. 2012 a vrátil ho sněmovně s řadou úprav a sněmovna pak přijala senátní verzi dne 31. ledna 2012. Zákon tak vstoupí v platnost (bez ohledu na to zda ho prezident podepíše) a bude účinný od 1. ledna 2013. Původní zákon č. 180/2005 prezident odmítl podepsat, malou novelu z konce roku 2010 omezující fotovoltaické elektrárny však podepsal.

Hlavní obecné změny oproti stávajícímu zákonu 180/2005 Sb. jsou následující: Pro všechny OZE (mimo MVE) je možnost zvolit režim výkupní ceny pouze do instalovaného výkonu 100 kWe (§ 8), pro vyšší výkony má podpora pouze formu zeleného bonusu (s výjimkou biologicky rozložitelného komunálního odpadu).

Vykupovat bude nově obchodník, tzv. „vykupující” (pro režim zelený bonus) či „povinný vykupující” (pro režim výkupních cen), zelený bonus vyplácí operátor trhu.

Tvrdě bude dodržován NAP OZE do roku 2020, tzn. že při dosažení cílových hodnot může být podpora nových instalací pro následující rok zastavena (viz § 4, odst. 7 a 8). Senátní návrh přesněji definuje časovou následnost zastavení podpory po naplnění cílů a stanovuje pro ERÚ povinnost o této skutečnosti informovat.

Pro oblast bioenergie, tj. biomasy a bioplynu zákon zavádí následující změny resp. novinky: Podpora elektřiny z biomasy bude poskytována pouze při KVET (§ 4 odst. 5). Přesnou definici KVET přitom česká legislativa zatím nemá (existuje pouze vyhláška č. 344/2009 o vysokoúčinné KVET pro stanovení množství podporované elektřiny z fosilních zdrojů).

Podpora elektřiny z OZE při spoluspalování pro stávající zdroje podle stávající legislativy bude ukončena v roce 2015 a dále bude přiznána pouze elektřině vyrobené ve vysokoúčinné KVET (§ 45 odst. 6) Podpora elektřiny z bioplynu pro nové zdroje bude platit pouze při KVET a pokud bioplyn bude pocházet alespoň z 30 % z jiné biomasy než cíleně pěstované na orné půdě a trvalých porostech a pouze při efektivním využití alespoň 50 % primární energie biomasy, ze které je bioplyn vyroben.

Nově je zavedena přímá provozní podpora tepla z OZE formou zeleného bonusu (ve výši 50 Kč/GJ), jejíž financování se zajistí pomocí ceny distribuce elektřiny. Podle návrhu senátu však tato podpora nemá platit pro bioplyn.

Nově se rovněž zavádí přímá provozní podpora biometanu vtláčeného do plynárenských sítí (při splnění požadavků na jeho kvalitu, odorizaci a tlak), a to formou zeleného bonusu vztaženého na jednotku spalného tepla v ročním režimu. Financování této podpory bude zajištěno pomocí ceny distribuce zemního plynu. Pro původ biometanu platí stejná podmínka jako pro podporu elektřiny z bioplynu.

Komentář vlivů nového zákona na další vývoj v oblasti využívání bioenergie

Nově zavedená omezení podpory elektřiny vyráběné z biomasy by měla ovlivnit trh s biomasou v tom směru, že (především dřevní štěpka) bude dostupnější pro zdroje, které ji efektivně energeticky využijí. V současné době je převažující část elektřiny z OZE vyráběna v režimu, který neodpovídá definici KVET (podle směrnice č. 2004/8/ES) tj. s velkým podílem kondenzační výroby.

Přímá podpora tepla z OZE pomůže menším výtopenským zdrojům, ale v dalším vývoji může vést naopak k vyšším cenám biomasy. Tím by se mohly zlepšit podmínky pro uplatnění biopaliv pocházejících ze zemědělství, jejichž produkce je nákladnější než dendromasa.

Nová omezení podpory elektřiny pro bioplynové stanice by měla zabránit instalaci nových stanic v místech s malým využitím tepla a bez vazby na živočišnou výrobu. Podmínka účelného využití tepla vyvolá dodatečné investiční náklady, které by se měly zaplatit z výnosů dodaného tepla (při absenci dotace na teplo z OZE dle senátního návrhu).

Podpora biometanu je pak alternativou jak zajistit vysoké využití energie bioplynu pro lokality, kde teplo vznikající při spalování bioplynu v kogenerační jednotce nelze využít. ERÚ po přijetí zákona ve sněmovně vyjádřil obavy, že podpora biometanu může vyvolat nadměrné náklady na podporu, jako se stalo u fotovoltaických elektráren. Senátní návrh zřejmě v reakci na tyto obavy zavedl pro biometan výše uvedené omezení původu a snížil maximální hodnotu zeleného bonusu na 1,7 Kč/kWh spalného tepla biometanu. Skutečná výše podpory na první období (rok 2013) ukáže, zda projekty za daných podmínek budou reálné (ERÚ by proto měl indikativní hodnotu oznámit co nejdříve).

Celkově lze nové podmínky pro bioenergie hodnotit jako pozitivní pro dosažení lepší energetické efektivnosti nových projektů a pro snížení celkových společenských nákladů na dosažení cílů podílu OZE na konečné spotřebě. Oproti stávajícímu zákonu jsou vytvořeny podmínky pro lepší flexibilitu ovlivňování vývoje zvlášť pro jednotlivé typy OZE, aby se plánovaných cílů dosáhlo bez nežádoucích excesů.

Příklady stupně využití energie bioplynu

Detailní popis řady podmínek nového zákona bude uveden v prováděcích vyhláškách, které dosud nejsou k dispozici. Možnou interpretaci podmínky využití energie bioplynu uvádí následující tři vybrané příklady.

Tzv. stupeň energetického využití bioplynu je pro tyto účely definován jako podíl užitečně dodané energie mimo vlastní spotřebu stanice, tj. elektřiny a tepla k energii ve vyrobeném bioplynu z anaerobního procesu.

SEVBP = (Edod + Qdod) / QBP, brutto Projekt BPS bez využití tepla

První případ znázorňuje bilanci energií pro bioplynovou stanici, která dodává pouze elektřinu a pro přebytek vyráběného tepla nad vlastní spotřebu stanice nemá uplatnění. Podmínku minimální účinnosti 50 % podle nového zákona tedy tento projekt neplní a neměl by nárok na podporu vyrobené elektřiny.

Projekt BPS s kogenerací v místě spotřeby tepla

Vysoké celoroční využití vyráběného v místě stanice (např. na samotné farmě pro zemědělské provozy nebo jiné podnikatelské aktivity) většinou není reálné a doprava tepla teplovodním potrubím na vzdálenosti větší než jeden kilometr je ekonomicky neschůdná pro vysoké investiční i provozní náklady.

Řešením pro lokality, kde možná spotřeba tepla leží ve vzdálenosti několika kilometrů, je umístění kogenerační jednotky mimo stanici v blízkosti spotřebitelů tepla a doprava surového bioplynu do tohoto místa samostatným plynovým potrubím. Toto uspořádání již bylo provedeno u dvou projektů (BPS u měst Třeboň a Přeštice). Bilance má v tomto případě následující podobu (číselné hodnoty jsou uvedeny jako příklad).

I když i zde není využití tepla úplné (zejména v letním období je třeba určitou část tepla mařit), zlepšení oproti předchozímu případu je značné a takto provozovaná stanice by splnila požadavek energetické efektivnosti podle nového zákona.

Projekt BPS s dodávkou biometanu do plynárenské sítě

Není-li užitečná spotřeba tepla ani v dosahu dopravy surového bioplynu nízkotlakým potrubím, přichází v úvahu úprava bioplynu na kvalitu zemního plynu a jeho vtláčení do plynárenské sítě. Definiční vztah pro stupeň energetického využití je pro tento případ třeba modifikovat tak, že namísto dodaného tepla se dosadí energie dodaného biometanu: SEVBP = (QBM,prod + Edod, BPS) / QBP, brutto Disponibilní energie v surovém bioplynu (po pokrytí vlastní spotřeby stanice) je obdobně jako v předchozím případě cca 80 % a prakticky přejde do výsledného biometanu. Proces úpravy (spočívající především v odloučení CO2 a dalších příměsí) však vyžaduje další spotřebu elektřiny, kterou je třeba ve výsledné bilanci odečíst (pro elektřinu nakupovanou ze sítě je v uvedeném příkladu použit faktor 3). Výsledný stupeň využití energie bioplynu je ze všech uvedených příkladů nejvyšší a přesahuje 70 %.

Projekt CHP Goes Green

Napomáhat zavádění kombinované výroby elektřiny a tepla z obnovitelných zdrojů má za cíl evropský projekt CHP Goes Green, jehož se účastní 9 partnerských organizací ze šesti zemí. V Česku se projektu účastní společnost SEVEn, Středisko pro efektivní využívání energie. V roce 2012 proběhne série šesti seminářů, které představí teoretické základy a praktické možnosti projektů s KVET z OZE v kontextu nového zákona o podporovaných zdrojích.

Bližší informace www.chp-goes-green.info.

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Jaký podíl na obnově u vás tvoří přirozená obnova?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě