logo Silvarium tisk
Trhy & ekonomika

Do českých chráněných krajinných oblastí vyrazili po řidičích aut a motorkářích také majitelé terénních čtyřkolek.

Jako všichni neukáznění motoristé, kteří nerespektují zákazy vjezdu do přírodních rezervací, mnohdy ničí vzácné části krajiny a ohrožují lidi, kteří se do přírody vydali za odpočinkem a relaxací.
„Problémy s provozem terénních strojů řeší správy příslušných chráněných území ve spolupráci s Českou inspekcí životního prostředí, Policií ČR a obcemi,” řekl Právu mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.

Stále častěji se objevují terénní motorky a zejména čtyřkolky například na území Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Orlické hory.
„Čtyřkolky jezdily i přímo po hřebenové trase. Jednalo se zřejmě o Poláky, kteří překročili hranici u Masarykovy chaty na Šerlichu a pak vyrazili po hřebenu,” sdělila Radka Jakoubková ze Správy CHKO Orlické hory.
Kontroly lokalit tradičně devastovaných černými jezdci především motorových čtyřkolek a motocyklů Enduro chystají během léta strážci Krkonošského národního parku (KRNAP).

„Hlavní sezóna těchto nepovolených aktivit ještě nenastala. Očekáváme ji ve druhé polovině měsíce července,” uvedl Jaromír Gebas z terénní služby Správy KRNAP.

Myslivec Břetislav Jemelka ze Šluknovska zase popsal, jak ho skupina jezdců v lesích u Dolní Poustevny začátkem letošního února dokonce přímo ohrožovala: „Kdybych neuskočil, klidně by mne srazili. Za 35 let své práce jsem nic takového nezažil.”

„Řidiči čtyřkolek jsou kontrolováni v rámci běžného výkonu služby stejně jako ostatní řidiči. Jednotlivé regiony se na jejich kontrolu mohou více zaměřit, pokud mají poznatky o tom, že tito řidiči na jejich území zákony porušují,” řekla Právu Petra Srnková z Policejního prezidia ČR. Vjezdem do chráněného území poruší čtyřkolkář zákon č. 289/1995 Sb. o lesích nebo povinnosti dané řádem v chráněných územích, za což hrozí sankce ve správním řízení. Může se též dopustit trestného činu poškozování životního prostředí a v případě jízdy na soukromém pozemku i poškozování cizí věci.

Čtyřkolky se dělí do dvou kategorií. Jedna je L, tedy motocykly, druhá R, zvláštní vozidla. Všechny musí mít pro provoz na komunikacích registrační značku.
Čtyřkolky ve skupině L se dále dělí na mopedy, které mají konstrukční rychlost do 45 kilometrů v hodině, a motocykly s maximálním výkonem 15 kW.
Majitelé silnějších čtyřkolek však často odmontovávají omezovače výkonu a potom své stroje přihlašují do kategorie R, což jsou pracovní stroje, ale bez omezení výkonu. Žádná změna legislativy, která by těmto podvodům zabránila, se ovšem podle stanoviska ministerstva dopravy v dohledné době nechystá.
Kolik je v Česku celkem registrováno čtyřkolek, není jasné. Je to proto, že se registrují do kategorie motocyklů. Cena čtyřkolek se pohybuje v desetitisících až statisících korun.

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Domníváte se, že lesnictví potřebuje nové přístupy založené na šlechtění lesních dřevin pro vyrovnání se se současnými problémy?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě