Vytisknout stránku

Moravskoslezští lesníci bojují s kůrovcem, odnášejí to silnice

Lesníci ve Slezsku a na severní Moravě bojují s kůrovcovou kalamitou, jaká nemá v historii obdoby. Zabrat dostávají i silnice či mosty, po nichž jezdí denně desítky těžkých kamionů. Na situaci si stěžují obyvatelé obcí, pro které kamiony a poničené komunikace představují značnou zátěž. Obce chtějí, aby s řešením pomohl kraj a stát. 

Krajský ředitel Lesů ČR Tomáš Pospíšil řekl, že nejpostiženějšími jsou oblasti kolem Bruntálu, Města Albrechtic a Šternberka na Olomoucku. Celý podnik těží ročně osm milionů metrů krychlových dřeva, z toho jen na uvedené tři oblasti připadá 1,5 milionu kubíků. Kůrovcem napadené dřevo se musí vytěžit co nejrychleji, aby se z něj brouci dál nešířili.

"Z Lesní správy Město Albrechtice v současné době kalamitního stavu musíme odvézt zhruba půl milionu kubíků. Na jedno auto, na odvozní soupravu, se vejde zhruba 20 až 30 metrů krychlových dříví. To znamená,že ročně je to zhruba 17 000 až 20 000 odvozních souprav, těžkých aut, která váží více než 40 tun," řekl Pospíšil.

Z oblasti denně odjede 60 až 100 aut naložených dřevem, pro silnice to ale znamená dvojnásobné zatížení, protože do lesů prázdná auta musí dojet. Dříví často nelze převézt jinudy než úzkými údolními obecními cestami.

Starosta Jindřichova Vlastimil Adámek řekl, že po povodních před ani ne deseti lety obec investovala do oprav miliony korun, dnes jsou komunikace opět zničené. "Občané se někde nedostanou k domu suchou nohou ani osobními auty. Někde jsou výmoly hluboké 40 až 50 centimetrů," řekl Adámek.

Starosta Holčovic Pavel Šprinz řekl, že kamiony jezdí po silnicích stavěných na zatížení 1,5 tuny. "Komunikace jsou zničené, prakticky se ani nedají udržovat. Auta tam naváží bahno, když je sucho, tak se tam zase práší. Je to obrovské zatížení lidí a lidé si stěžují," řekl Šprinz.

Čtěte také: Je třeba překonat období zmaru a potom začít tvořit

Starostové chápou, že poškozené dřevo musí z lesa a jinudy to nejde. "Neradi bychom ale byli jedinými poraženými. Protože Lesy ČR mají lesy, z toho mají výnosy, firmy z toho také mají nějaké zisky, a obcím zůstávají zničené komunikace, zničené mosty," řekl Šprinz.

Starostové proto vyzvali k vytvoření fondu, do nějž by se vkládaly peníze z výnosů těžby a z nějž by byla financována obnova poničené infrastruktury. "Solidní by bylo, kdyby již dnes někdo přišel a zmapoval ty cesty, spočítal, kolik to je kilometrů, už dnes se dají plus minus vyčíslit náklady," řekl Šprinz.

Reportáž ČRo - Ostrava: Kůrovec zničil na Krnovsku lesy. Nákladní auta odvážející dřevo teď ničí místní cesty

Náměstek moravskoslezského hejtmana Jaroslav Kania (ANO) řekl, že úřad ve čtvrtek odeslal oficiální dopis ministru zemědělství Marianu Jurečkovi (KDU-ČSL). "Požádali jsme pana ministra, abychom vyvolali jednání s kompetentními orgány a zodpovědnými osobami k nalezení řešení," řekl.

Výrobně technický ředitel Lesů ČR Václav Lidický uvedl, že chřadnutí a rozpad smrkových porostů způsobila změna klimatu. Projevila se nerovnoměrným rozvrstvením srážek a nedostatkem vody. Nepůvodní smrkové porosty začaly chřadnout a podléhat napadení houbou václavkou a kůrovcem. Kalamitní situace podle něj může trvat i několik let. Letos Lesy ČR předpokládají, že budou muset z postižených oblastí vytěžit obdobné množství dříví jako loni.

Podle ČTK, red.

Líbil se vám článek?
(0 hlasů)