BRNO Po svazích brněnského Mariánského údolí se podle plánů měli prohánět jezdci na horských kolech už loni na jaře. Projekt, za kterým stojí provozovatelé areálu Singletrail Moravský kras u Jedovnic, se nakonec zdržel. Letos už je vše ale na dobré cestě a na přelomu jara a léta by tři terénní okruhy s řadou klopených zatáček, mostků či houpáků měly lidem oficiálně začít sloužit.
Dvě červené a jedna černá jednosměrná trasa budou mít dohromady 28 kilometrů, z toho 22 po nově vybudovaných lesních trailech. Centrum areálu vznikne u Kadlcova mlýna, kde nyní funguje bobová dráha. Odtamtud už je připravený osmikilometrový okruh stoupající k líšeňskému hřbitovu. Členové jedovnického klubu si ho poprvé zkušebně projeli na konci listopadu.
Větší část singletrailů pak traséři, jak to počasí dovolí, vybudují na východní straně údolí směrem k Horákovské myslivně. Budou vypadat obdobně jako jedovnické, které už mají za sebou dvě sezony a staly se fenoménem. Ročně na ně zamíří zhruba 40 tisíc bikerů. Ty v Mariánském údolí budou ještě víc „po ruce". „Pro lidi z Brna bude možné si sem zajet třeba po práci a bude to zábava pro celou rodinu – zadarmo a v přírodě," slibuje Petr Vaněk ze spolku Singletrail Moravský kras, který speciální trasy připravuje.

„Budou nám plašit zvěř"

Davů lidí na horských kolech se ale děsí myslivci z honitby, kterou nové stezky povedou. Podle nich jim budou cyklisté plašit zvěř. „Jsme z toho na mrtvici, trasy jsou zatím jen označené na stromech, ale vedou kolem krmelců a posedů a v blízkosti hustých porostů, kde se přes den zvěř ukrývá a kam se dostanou maximálně lesáci, když kácejí," říká Oldřich Suchý, předseda Myslivecké společnosti Staré Zámky. Ta hradí za pronájem lesa 200 tisíc korun ročně Lesům České republiky. Platit bude i jedovnický spolek.
„Nechápu, jak to mohly Lesy dovolit. Podle nich splňují předpisy pro rekreaci v přírodě. My s tím v podstatě nemůžeme nic dělat. Zkusíme je alespoň požádat o snížení nájmu," konstatuje Suchý.
Lesy České republiky stanovily provozovatelům tras podmínky, za kterých lze singletraily provozovat. K nim patří třeba to, že na trať mohou vyjet cyklisté až dvě hodiny po rozbřesku a skončit musí dvě hodiny před soumrakem. Na cesty bude zákaz vjezdu i přes tři měsíce v zimě, kdy se koná nejvíce honů.
Podle Vaňka mohou cyklisté i myslivci fungovat vedle sebe. „Les je pro všechny, stačí jen dodržovat pravidla. A ta my napíšeme na hlavní vstupní místa, na Facebook i na web. Například v Jedovnicích jsme žádnou stížnost myslivců neměli. Nemůžeme ale ručit za všechny návštěvníky. Les není oplocený a dostat se tam může kdokoli kdykoli," upozorňuje Vaněk.
Proti singletrailům se původně postavila i obec Mokrá-Horákov. Ta ale změnila názor. „Vadilo nám, že nás nikdo o záměru neinformoval, proto jsme se odvolali proti rozhodnutí odboru životního prostředí Městského úřadu Šlapanice, když projekt povolil. Přitom na katastru obce by mělo vést asi 20 kilometrů stezek, i když přímo vlastníkem nejsme. Ale když nám zástupce spolku, který stezky staví, všechno vysvětlil a vzal nás do Jedovnic, nejsme proti," poznamenal místostarosta Michal Janků (SNK).
V Jedovnicích si pochvalují, že se jim díky bikerskému areálu přilehlému ke kempu u rybníka Olšovec zvýšila návštěvnost a místní podniky mají vyšší tržby. A větší návštěvnost to nepochybně bude znamenat i pro Mariánské údolí. „Pokud nebude příliš mrznout a padat sníh, můžeme stihnout práce do jara. Všechny tři úseky chceme otevřít najednou na konci května," líčí Vaněk.
U Kadlcova mlýna, nedaleko bobové dráhy, vznikne také základna pro návštěvníky. Půjde o montovanou stavbu obloženou dřevem, ve které lidé najdou zázemí s občerstvením, půjčovnou a servisem kol, podobně jako u základny v Jedovnicích. „Žádost o stavební povolení chceme dát někdy během ledna," poznamenal Vaněk.

Terénní stezky zažívají boom

Zatímco jedovnické stezky financoval hlavně Jihomoravský kraj, na ty v Mariánském údolí přispělo 7,1 milionu také město Brno. „Původně jsme počítali s částkou 10 milionů korun na dva okruhy. Nakonec ale zaplatíme pouze jeden o délce něco přes 13 kilometrů, takže se dotace snížila. Spolek nám už předložil všechna povolení a nájemní smlouvy s vlastníky pozemků, takže nic nebrání tomu, aby se začalo stavět," říká náměstek primátora Petr Hladík (KDU-ČSL).
Terénní cyklistika je na vzestupu všude. Už ne jen ve vyloženě horských oblastech, kde první singletraily vznikaly. „Trasy jsou jednosměrné a jednoúčelové, takže tu nehrozí kolize s chodci, maminkami s kočárky nebo bruslaři jako například na klasických cyklostezkách. Navíc jsou lidé v přírodě a traily si užije celá rodina. Jezdím se svým osmiletým synem a beru ho jako rovnocenného parťáka, kdežto volejbal bych si s ním asi zahrát nemohl," popisuje Vaněk.
Po Jedovnicích začal loni na jaře fungovat i další areál terénních tras – v Lučině u Radějova na Hodonínsku. Jedná se o pět okruhů s celkovou délkou 130 km. Od těch, které vznikly v Moravském krasu a chystají se v Mariánském údolí, se ale liší. Nejsou tak upravené. Vedou dost často po klasických turistických značkách, nemají hladce upravený povrch bez kořenů a kamenů a nejsou ani jednosměrné.