Autor: DANA ZÁŘECKÁ
Rubrika: KOLÍNSKO

Kostelec nad Č. l./Město Kostelec, jako jedno z mála v republice, se může chlubit lesoparkem, který je zároveň z roku 1995 vyhlášen krajinným prvkem. Má celkovou rozlohu 42 hektarů a péče o něj vyžaduje značné finanční prostředky.

Na jaře letošního roku město využilo vypsání dotačních titulů Středočeského kraje odboru životního prostředí. Kostelečtí podali žádost o dotaci a vypracovali projekt zabývající se péčí registrovaných významných krajinných prvků. Dotace byla schválena městu v červenci v plné požadované výši 103 146 korun. Díky dotaci a třicetiprocentnímu doplnění finančních prostředků z městského rozpočtu mohla vzniknout nová část lesoparku, kde bylo vysázeno sto padesát kusů vzrostlých dřevin.

"Byly tam umístěny převážně buky, duby, lípy a jedle s modříny," řekl odborný lesní hospodář Václav Šlechta. Zároveň dodal, že město pokračuje v obnově lesoparku. "Kalamita v lesích způsobená orkánem Kyrilem v lednu letošního roku se nevyhnula ani lesním porostům lesoparku. V nahodilé těžbě jsme zpracovali 48 kubíků vývratů a zlomů, aby nedošlo k napadení atraktivního dřeva kůrovcem," uvedl Šlechta. V lednu příštího roku by měl být dokončen projekt zalesnění a do konce dubna 2008 zrealizovaná vlastní výsadba.

Zajímavá je spolupráce s kosteleckými školami. Jak děti ze základních, tak praktické se podílely na pracích v lesoparku. Dokonce samy vysadily sto padesát jedlí a založily vlastní lesní školku, kterou udržují. "Každý prvňáček si vyseje tři semínka jehličnanů do kontejnerku. Když vyklíčí a povyrostou, přepíchají si je jednotlivě a chodí pozorovat, jak ten jejich stromeček roste," vypráví Hana Zemanová, která se dětem o sazeničky pomáhá starat. "Samozřejmě, že se nevyhnu diskuzím na téma, že Pepíčkovi vyklíčilo víc semínek než mně," usmívá se a dodává: "Pak nezbývá, než vysvětlovat, že je to stejné jako v životě. Někdy se daří víc jednomu, jindy druhému." Letos se pořádá už druhý běh školního projektu Les. Z toho prvního je právě založená lesní školka.

Nezpochybnitelný je fakt, že tímto způsobem se u dětí nejpřirozeněji vytváří vztah k přírodě.